Blog

Ondernemen vanuit het hart

Ondernemen vanuit het hart

28 maart 2018

In je hart huizen je passie, je plezier om te ondernemen en je verlangen om je ambities en bedrijfsdoelen te realiseren Je talenten zijn constant aanwezig, maar hoe jij je voelt heeft grote invloed op je prestaties. Je gemoedstoestand doet ertoe en bepaalt voor een groot deel of je emotioneel reageert of vanuit je gevoel....

Meer informatie
onderneem met power

onderneem met power

30 november 2017

Het vraagt power van je als ondernemer om je maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt perspectief en arbeidsvreugde te geven. Een super initiatief is AANtWERK dat zorgt voor verbinding en laten zien dat sociaal en succesvol zakendoen heel goed samen gaan. Het bijwonen van de MVO Award (23 november jl. in Den Bosch) inspireerde mij om een oude blog (augustus 2013)...

Meer informatie
5 tips voor de laatste 100 dagen om 2017 succesvol af te ronden

5 tips voor de laatste 100 dagen om 2017 succesvol af te ronden

20 september 2017

Het laatste kwartaal staat voor de deur. Je hebt nog 100 dagen om 2017 succesvol af te ronden. Alweer een jaar geleden heb je je jaardoelen en begroting voor 2017 opgesteld en zowel jij als je team stonden daar vierkant achter. Nu komen de jaarcijfers tot en met het 3e kwartaal binnen. Voor velen is dat het moment van de waarheid: lig je op koers of moet je gas geven in de laatste 100 dagen?...

Meer informatie
5 tips om eigenaarschap te creëren

5 tips om eigenaarschap te creëren

4 juli 2017

Eigenaarschap gaat over de mate waarin jij als individu of als onderdeel van een team jezelf verantwoordelijk voelt voor de doelen van jezelf en van je organisatie. Als je het bekijkt als leidinggevende: in hoeverre zijn je mensen zelfsturend en voelen ze zich verantwoordelijk voor hun eigen proces van werken en leren....

Meer informatie
5 tips die het vertrouwen van je klant in jou vergroten

5 tips die het vertrouwen van je klant in jou vergroten

17 mei 2017

Vertrouwen in jezelf, in je medewerkers en in de ideeën die je hebt voor je onderneming. Dat is de basis voor hetgeen je te bieden hebt aan je klant, ofwel hetgeen je bijdraagt aan zijn (haar) succes. Kan je klant echt op jou vertrouwen?...

Meer informatie
Waarom persoonlijk leiderschap de belangrijkste vorm van leiderschap is

Waarom persoonlijk leiderschap de belangrijkste vorm van leiderschap is

21 februari 2017

Leiderschap is een actueel item in een wereld waarin verandering de enige constante is. Juist in tijden van onzekerheid en schijnbare stuurloosheid, heeft de mens behoefte aan duidelijkheid. We zoeken als van nature naar houvast: een duidelijke richting, het liefst uitgestippeld door een sympathieke leider. De definitie van gewenst leiderschap staat echter ter discussie. Waar vroeger de leider van nature een voorbeeldrol ...

Meer informatie
5 tips: het belang van focus houden

5 tips: het belang van focus houden

18 januari 2017

Focus op datgene wat je wilt bereiken. Dát is de sleutel tot succes. Dat klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Ik ontmoet veel mensen die gefrustreerd zijn, omdat ze te weinig vooruitgang boeken. Vaak reageren ze geïrriteerd als ik hen wijs op het belang van focus. Toch ligt daarin je kans om stilstand of frustratie over te weinig vooruitgang te doorbreken. ...

Meer informatie
10 tips om een dienend leider te zijn

10 tips om een dienend leider te zijn

24 november 2016

 Dienend leiderschap is de sleutel tot een gezonde organisatie met tevreden werknemers en - nog belangrijker - tevreden klanten. Kenmerkend voor dienend leiderschap is dat je handelingen niet ego-gedreven zijn, maar het grotere geheel dienen. Als dienend leider begrijp je dat de kennis, ervaring, inzet, creativiteit en betrokkenheid van je mensen het belangrijkste kapitaal voor je organisatie vormen. Je geeft het goe...

Meer informatie
Ontdek krachtig samenwerken in 5 stappen

Ontdek krachtig samenwerken in 5 stappen

12 juli 2016

Samenwerking levert het meest op als er gewerkt wordt vanuit een gezamenlijk doel. Zorg dus dat je vooraf samen helder maakt wat wat jullie verbindt, wat je van de samenwerking verwacht en wat er nodig is om het beste van beide partijen naar boven te halen. ...

Meer informatie
Eigenaarschap! Hoe doe jij dat?

Eigenaarschap! Hoe doe jij dat?

18 april 2016

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze het eigenaarschap van hun onderneming goed invullen, zowel wat betreft hun eigen rol als die van hun medewerkers. Er zijn echter net zoveel leiders die zeggen dat ze bij hun mensen eigenaarschap missen....

Meer informatie
De impact van prikkels uit je omgeving op je gedrag

De impact van prikkels uit je omgeving op je gedrag

13 februari 2016

Je weet wat je wilt en wat daarvoor nodig is. Hoe komt het dan dat prikkels uit je omgeving zoveel invloed hebben op wat je doet? Hoe komt het dat je je daardoor toch laat afleiden van je doel? En wat kun je doen om dat te voorkomen; hoe houd je focus?...

Meer informatie
Enneagram voor persoonlijke groei en ontwikkeling: Inzicht in jezelf en anderen!

Enneagram voor persoonlijke groei en ontwikkeling: Inzicht in jezelf en anderen!

4 november 2015

Instinct en gevoelens zijn allesbepalend voor ons gedrag. Je kunt je dus voorstellen hoe handig het zou zijn als je meer inzicht zou hebben in mogelijke gevoelens en bijbehorend gedrag. Niet alleen van jezelf, maar ook van collega's en klanten. Dan kun je immers anticiperen op mogelijke reacties en tevoren al strategieën bedenken om je doel te bereiken. Een enneagram kan je daarbij helpen. ...

Meer informatie
Energie om vol te leven

Energie om vol te leven

5 oktober 2015

Voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat je je energie op peil houdt in vier dimensies: droom, hoofd, hart en handen. Elke dimensie heeft namelijk invloed op de andere. Samen zorgen ze voor een gezonde en stabiele basis: een basis van waaruit je verder kunt groeien en genieten....

Meer informatie
Ga voor grootse doelen (10 voordelen)

Ga voor grootse doelen (10 voordelen)

30 juni 2015

Succesvolle mensen hebben een ding gemeen: ze stellen zich grootse langetermijndoelen en weten vooraf al dat ze die tijdens hun leven niet allemaal kunnen realiseren. Maar wat ze veel belangrijker vinden: die doelen leiden hen naar succes. De te nemen businessroute naar duurzaam succes is namelijk hun doel. Ga dus voor grootse doelen, of je nu wel of niet  gelooft in een leven lang leren, groeien en ontwikkelen! ...

Meer informatie
15 tips voor een leeg hoofd

15 tips voor een leeg hoofd

30 maart 2015

Een leeg hoofd en een opgeruimde geest, dat wil jij toch ook? In deze blog kijken we hoe je om kunt gaan met de enorme hoeveelheid informatie en keuzes die je dagelijks krijgt te verwerken en vooral: hoe je ruimte overhoudt om te blijven dromen!...

Meer informatie
Prutsen in de praktijk: durf te leren om te excelleren.

Prutsen in de praktijk: durf te leren om te excelleren.

12 december 2014

Ervaren, experimenteren en dus accepteren dat je soms ook fouten maakt, dat moet je durven. Je wordt er sterker van. Het zorgt voor levenservaring. Natuurlijk leidt ook kennis tot inzicht, zeker als je woorden hoort/leest die kloppen en waarvan je weet dat ze waar zijn. Maar ervaren is onmisbaar. Dus: ga met je kennis aan de slag. Leer hoe je die kunt toepassen in de praktijk. Dan blijkt prutsen juist de succesfactor op w...

Meer informatie
Enthousiasmeer met complimenten

Enthousiasmeer met complimenten

11 november 2014

Complimenten enthousiasmeren en zijn een krachtige bron voor motivatie. Ze zijn altijd welkom, geven je energie en kosten niets. Waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt inspireren en een boost kunt geven met originele en oprechte complimenten. ...

Meer informatie
Nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken

Nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken

1 oktober 2014

Het laatste kwartaal staat voor de deur en er zijn nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken. Je hebt je forecast en begroting voor 2014 alweer een jaar geleden opgesteld en iedereen stond er volmondig achter. Nu komen de jaarcijfers tot en met het 3e kwartaal binnen. Voor velen is dat het moment van de waarheid: lig je op koers of moet je gas geven en vaart maken?...

Meer informatie
Excellent presenteren

Excellent presenteren

1 september 2014

Excellent presenteren is iets wat je kunt leren. Stop met vergelijken met anderen en begin nu met het ontdekken van je eigenheid. Er is namelijk niemand op deze aardkloot die jouw verhaal / jouw presentatie beter kan doen dan jij....

Meer informatie
Tijd voor creativiteit

Tijd voor creativiteit

1 juli 2014

Creativiteit geeft je brein energie. Het is de brandstof en aanjager van vernieuwing, en daarmee in mijn ogen onmisbaar als je het verschil wilt maken. Een onderneming kan immers niet zonder vernieuwing en innovatie. Hoeveel aandacht besteed jij als ondernemer aan creativiteit?...

Meer informatie
Businessmodel Canvas

Businessmodel Canvas

25 april 2014

Het Businessmodel Canvas is een krachtige tool om jouw businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken. Het is ontwikkeld door Alexander Osterwalder & Yves Pigneur (bron: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers 2009 (ISBN978 90 13 07408 6)....

Meer informatie
Zorgt focus voor aandacht of aandacht voor focus?

Zorgt focus voor aandacht of aandacht voor focus?

17 februari 2014

Focus op datgene wat echt belangrijk voor je is. Dát is wat je wil. Niet echt een eyeopener; je weet dat als ondernemer maar al te goed. Focus zorgt voor scherpte, focus zorgt dat je onderscheidend blijft in die weerbarstige markt en dat je dat doet waar je goed in bent. Toch kom ik in de praktijk veel bedrijven tegen waar de werkelijkheid anders is dan wat men voor ogen heeft. Ook blijkt uit onderzoek dat maar lie...

Meer informatie
De nieuwe werker: een eeuwenoud fenomeen!

De nieuwe werker: een eeuwenoud fenomeen!

11 november 2013

Groeien betekent ontwikkelen, ontdekken, vernieuwen, uitdaging en vooruitgang. Het is dan ook niet voor niks dat veel mensen willen blijven groeien. Sterker nog: 'als je niet meer wil groeien, doe je jezelf tekort', vinden we. De laatste tijd spreekt men in dat verband wel over het nieuwe werken, de nieuwe professional, de nieuwe werker. In mijn ogen is dit echter niks nieuws. De wens om te blijven groeien heeft niets te ...

Meer informatie
POWER & de 7 P’s van verantwoord ondernemen

POWER & de 7 P’s van verantwoord ondernemen

15 augustus 2013

Maatschappelijk verantwoord ondernemen werd aanvankelijk gedefinieerd met 'slechts' 3 P's: People, Planet, Profit. Intussen zijn er zoveel varianten en uitbreidingen dat ik daarin niet kan achterblijven. Wel lijkt het me goed om de volgorde om te draaien: een goede aanpak begint met Power!...

Meer informatie
Van I & Me naar WEconomy

Van I & Me naar WEconomy

28 juni 2013

Van I & Me naar We: het klinkt zo logisch, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Ons economische systeem is een logisch gevolg van ontwikkelingen als individualisering, globalisering en technologisering. Eigenlijk hebben we in Nederland 40 jaar boven onze stand geleefd. Inmiddels is het evenwicht verstoord. Hulpbronnen zijn uitgeput door overbelasting van ecologie en milieu, egocentrisch denken en doen. Het kan en mag ...

Meer informatie
Innerlijke kompas als kritische succesfactor

Innerlijke kompas als kritische succesfactor

2 mei 2013

Ga op zoek naar je intrinsieke inspiratie, je innerlijke stem en je passie. Ofwel: durf te varen op je innerlijke kompas. Dit kan je helpen om net het verschil te maken, het goede te kiezen en een bijdrage te leveren....

Meer informatie
Vertrouw op het resultaat van jouw dienstverlening

Vertrouw op het resultaat van jouw dienstverlening

14 maart 2013

Bied jij echt hulp aan je klant of ben je vooral geïnteresseerd in zijn euro’s? We zeggen natuurlijk dat we het eerste doen, al was het maar omdat dat politiek correcter overkomt. Maar in hoeverre handel jij hier ook naar? Vergis je niet: een klant voelt of je er echt bent om hem te helpen of dat je hem alleen ziet als een potentiële debiteur. Vraag jij jezelf weleens af: wat is de waarde van mijn bijdrage...

Meer informatie
Welke waarde heb jij als ondernemer?

Welke waarde heb jij als ondernemer?

1 februari 2013

Ondernemen is niets anders dan waarde creëren. Maar hoe definieer je de waarde die jij als ondernemer wilt creëren? Dat is niet eenvoudig. Je moet immers al zoveel in een steeds sneller veranderende omgeving. Marktontwikkelingen bijhouden, trends, klanten,behoeften en vooral: keuzes maken. Maak zichtbaar wat je bijdraagt aan de waarde van je klant. Kies om gekozen te worden. En lever bewijs, elke dag weer. Die k...

Meer informatie
Ben jij klaar voor 2013?

Ben jij klaar voor 2013?

1 januari 2013

Maak een plan en zorg dat jij de ondernemer van de toekomst bent. In deze roerige tijden hoor je veel over crisis, slechte financiële markten, overbelasting van het milieu, schaarste van grondstoffen en de onstabiele euro. Als reactie kruipen mensen massaal in een cocon en wachten tot het voorbij is. Anderen gaan juist klagen en worden helemaalmeegezogen in de ellende. Ofwel: niet echt een ideaal ondernemersklimaat. ...

Meer informatie
EuroTier: Ondernemen met plezier

EuroTier: Ondernemen met plezier

1 december 2012

Met drie vrienden heb ik Eurotier bezocht, een internationale vakbeurs voor dierhouders in Hannover ('Weltweit das Top-event für Tierhaltungs-profis'). Dat doen we alweer enkele jaren; het is een ideale combinatie van het nuttige (vakontwikkelingen bijhouden en uitwisselen van ervaringen met collega-ondernemers) en het aangename(op stap met vrienden). Wat me deze keer opvalt op de ‘Messe’, is de aanwezigh...

Meer informatie

Archief

Hieronder een lijst met al mijn blogs: