5 tips die het vertrouwen van je klant in jou vergroten

17 mei 2017

5 tips die het vertrouwen van je klant in jou vergroten

Vertrouwen in jezelf, in je medewerkers en in de ideeën die je hebt voor je onderneming. Dat is de basis voor hetgeen je te bieden hebt aan je klant, ofwel hetgeen je bijdraagt aan zijn (haar) succes. Kan je klant echt op jou vertrouwen?

 

Alles draait om vertrouwen winnen en vergroten. Dat is jouw opdracht en je eigen verantwoording. Wees duidelijk: dit ben ik, dit weet ik, dit kan ik en hier sta ik voor. Heb daarbij ook het lef om je eigen plek in de markt te kiezen en op te eisen. Zo maak je immers ook duidelijk voor welke klanten je er niet bent. Wel zo gemakkelijk, je hoeft ze dan ook niet teleur te stellen. Je kunt focussen op de klanten die je vertrouwen en die de waarde ervaren van hetgeen je voor ze doet, wat je voor ze betekent of waar je ze mee helpt.

Ga op zoek naar de behoefte van jouw klant en vertaal deze naar potentiële vragen van je klant. Maak vervolgens duidelijk hoe jij kan helpen om zijn probleem op te lossen. Je zult zien, samen oplossen zorgt voor ontwikkeling en beweging. Je genereert energie en krijgt als vanzelf meer plezier in het ondernemen. Hieronder 5 tips om het vertrouwen in jou door je klant te vergroten.

 

1.    Investeer in duurzame relaties

Vertrouwen is gebaseerd op de ervaring dat beloftes en afspraken worden waargemaakt. Ervaring versterkt geloof en geloof versterkt vertrouwen. Zorg voor deze ervaring: maak afspraken, doe beloftes en kom ze na. De afspraken kunnen heel klein zijn en zelfs futiel lijken, zoals; morgen mail ik je het beloofde artikel, ik bel je volgende week. Kijk bij bestaande klanten of je het aanwezige potentieel van vertrouwen wel benut en optimaliseer waar mogelijk. De kans is groot dat je wordt beloond met meer omzet.

 

2.    Creëer magische conversatiemomenten

Magie ontstaat in een gesprek op het moment dat je van jij & ik overgaat naar wij. Je zult zien, dan stelt je gesprekspartner zich open om te luisteren. Dan is er sprake van een basis voor een goede conversatie, op basis van gelijkwaardigheid, vertrouwen en overeenkomsten.

 

3.    Bouw aan je zelfvertrouwen

Vertrouwen begint met vertrouwen in jezelf. Zelfvertrouwen is een noodzakelijke voedingsbodem om vertrouwen in anderen te hebben, vertrouwen in de wereld (omgeving) en vertrouwen in het leven. Zelfvertrouwen ontwikkel je door afscheid te nemen van je eigen idee over wie je graag als persoon wilt zijn en vrede te sluiten met de persoon die je werkelijk bent. Gewoon goed je werk doen levert tevreden klanten op. En als ze heel enthousiast zijn, gaan ze je vanzelf aanbevelen. Vraag ook gerust om die aanbeveling: tevreden klanten zijn graag bereid je die te geven.

 

4.    Heb vertrouwen in je dienst/product

Het is belangrijk dat jij alle vertrouwen hebt in je eigen product (dienst). Zorg dat dit klopt en dat je product een bijdrage levert aan het resultaat van je klant. Naast de kwaliteit van je product kijkt je klant ook naar je werkwijze, presentatie en hoe je opereert in de markt. Je verkoopt niet een enkel product of dienst, maar steeds meer je gehele organisatie.

 

5.    Help je klant

Ondernemen gaat over mensen helpen: dat is de kern van vertrouwen voor een organisatie. Je helpt je klant doordat je hem/haar nieuw perspectief biedt, doordat je samen een oplossing creëert voor een probleem en een bijdrage levert aan een betere wereld. Er is niets mis mee om daar dan ook geld voor te vragen. Als jij er maar in slaagt om mensen goed te helpen, gaan zij zich gedragen als jouw ambassadeur en daarmee zijn ze jouw beste vorm van acquisitie. Zorg dus dat je fans creëert en durf hen de ultieme vraag te stellen: wil je mij aanbevelen?

 

Wil je meer verdieping en inzicht in basisvoorwaarde voor een succesvolle samenwerking en ermee aan de slag? Vraag dan de weggever aan: tips om vertrouwen te vergroten in samenwerking.

 

Wil je erover sparren, zodat je stappen kunt maken om het vertrouwen in jou als ondernemer te vergroten? Ik ga graag met je in gesprek om je te helpen je vertrouwen te vergroten.

 

(bij dit blog heb ik me o.a. laten inspireren door Stephen Covey, Herman Toch, Jos Burgers en Roel Laumans)



Terug