5 tips: het belang van focus houden

18 januari 2017

5 tips: het belang van focus houden

Focus op datgene wat je wilt bereiken. Dát is de sleutel tot succes. Dat klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Ik ontmoet veel mensen die gefrustreerd zijn, omdat ze te weinig vooruitgang boeken. Vaak reageren ze geïrriteerd als ik hen wijs op het belang van focus. Toch ligt daarin je kans om stilstand of frustratie over te weinig vooruitgang te doorbreken. 

 

Focus zorgt dat je je minder laat afleiden. Doordat je je minder laat afleiden, gaat al je energie naar de juiste activiteiten; activiteiten, waarmee je gericht stappen zet op weg naar je einddoel. Plan tijd in je agenda en kies een dagelijkse structuur in je werkzaamheden die bij je past. Jouw energie is beperkt weg te geven. Je zult dus zorgvuldig moeten bepalen waar je wél en waar je geen aandacht aan wilt besteden.

 

5 tips die je helpen focussen

 

1.    Houd het einddoel voor ogen

De meest succesvolle mensen hebben een helder einddoel voor ogen dat hen helpt om richting te bepalen en keuzes te maken. Heb jij je einddoel nog niet helder geformuleerd? Tip: vraag het whitepaper 'Doelen stellen en prioriteren’ aan en ga ermee aan de slag. Waarom? Zodat je helder hebt, welke richting je met je bedrijf op wil gaan.

 

2.    Laat je niet verleiden door resultaat op korte-termijn

Plan elke week 2 uur vrij in je agenda. Benut die tijd om na te denken over de lange termijn en te toetsen waar je nu staat. Waarom? Omdat veel ondernemers teveel gericht zijn op de korte termijn. En daarbij geldt de wetmatigheid: als je je aandacht richt op de korte termijn, dan handel je ook op de korte termijn en kom je niet toe aan de activiteiten die nodig zijn voor successen op de langere termijn.

 

3.    Verlies jezelf niet in de problemen onderweg

Richt je gedachtes op de oplossing als je tegen een probleem of hindernis aanloopt. Besteed zo min mogelijk energie aan negatieve gedachtes; richt je aandacht alleen op het positieve. Focus op de gedachte waarbij je je goed voelt en die je rustig maakt. Kies simpelweg voor een fijnere gedachte.

Hoe je dat aanpakt? Probeer je bewustzijn te vergroten. Stop bijvoorbeeld elke keer als je denkt aan het probleem 1 euro in een pot en je zult merken dat je na een aantal dagen steeds minder geld kwijt bent. Gelukkige/succesvolle mensen slagen erin om zich denkpatronen eigen te maken, waarmee ze zich op het positieve richten. Ook hiervoor geldt: oefening baart kunst. Door oefening slijt het in als nieuw patroon en wordt het een gewoonte.

 

4.    Train je dagelijkse gewoontes en gedrag

Herken je je in het volgende? Door de waan van de dag laat je je door allerlei prikkels uit je omgeving afleiden om andere dingen te doen dan wat in wezen belangrijk voor je is (lees meer over die prikkels in mijn eerdere blog: De impact van prikkels uit je omgeving op je gedrag].


Het is belangrijk om voor jezelf te analyseren welk gedrag en gewoontes ertoe leiden dat jij je láát afleiden (waar zit jouw energie-'lek'?) en welk gedrag je kan helpen om gefocust te blijven. Pas als je dat voor jezelf goed in beeld hebt, kun je werken aan gedragsverandering waarmee focussen beter lukt.

 

5.    Richt je op datgene wat jou gelukkig maakt

Gebruik je sterktes en focus op datgene wat en diegenen die jou het gelukkigst maken. Als jij de moed niet hebt om je eigen leven te leven, maar dat doet wat anderen van je verwachten, blijft het moeilijk om echt focus aan te brengen. Teveel mensen leven naar de waarden, normen en het verwachtingspatroon van hun ouders, vrienden, werkgever, klanten, overheid, omgeving en media. Ontdek wat jou gelukkig maakt en streef dat na. Je hebt maar één leven, focus op wat jij wilt.

 

Wil je meer verdieping en inzicht in de focusfactoren en ermee aan de slag? Vraag dan het whitepaper aan: Focus houden en doelen realiseren.

 

Wil je erover sparren, zodat je stappen kunt maken? Ik ga graag met je in gesprek om je te helpen de juiste focus aan te brengen waarmee je je doelen bereikt.

 

Bij het schrijven van dit blog heb ik me laten inspireren door:

  • Triggers, hoe je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn, Marshall Goldsmith, Anderz / Van Duuren Management B.V., 1e  druk 2015, ISBN: 9789462960176.
  • Aandacht, Daniel Coleman, Business Contact 2013, EAN: 9789047006152, Waar je ook gaat daar ben je, Jon Kabat-Zinn, VBK Media 2012, EAN: 9789021551470).


Terug