Businessmodel Canvas

25 april 2014

Businessmodel Canvas

Het Businessmodel Canvas is een krachtige tool om jouw businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken.
Het is ontwikkeld door Alexander Osterwalder & Yves Pigneur (bron: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers 2009 (ISBN978 90 13 07408 6).

 

Download hulpmiddelen:

Wanneer gebruiken?

  • Als je meer focus wilt op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
  • Als de waardepropositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, niet langer onderscheidend is.
  • Als de markt vraagt om vernieuwing en verandering, maar je niet precies weet waar je moet beginnen of wat de consequenties zijn van je interventies.
  • Als je het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls wil geven.
  • Als je zoekt naar een gemeenschappelijk businessjargon binnen directie en management.
  • Als je vernieuwing wil (bijv. nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen of nieuwe partnerships) of als je de bedrijfsvoering onder de loep wil nemen.

 

Het Businessmodel Canvas wordt in de praktijk vaak ingezet voor vernieuwing en innovatie als de markt vraagt om verandering, en bij start-ups. Het zorgt dat je scherp bent/wordt op het toevoegen van waarde. Zie ook mijn blog welke waarde heb jij als ondernemer



Terug