De impact van prikkels uit je omgeving op je gedrag

13 februari 2016

De impact van prikkels uit je omgeving op je gedrag

Je weet wat je wilt en wat daarvoor nodig is. Hoe komt het dan dat prikkels uit je omgeving zoveel invloed hebben op wat je doet? Hoe komt het dat je je daardoor toch laat afleiden van je doel? En wat kun je doen om dat te voorkomen; hoe houd je focus?


Een bepaald geluid, een specifieke geur, muziek, een foto, een rinkelende mobiel of de geluidjes van nieuwe berichten op social media: ze zorgen ervoor dat je vanuit een impuls iets doet, vaak zonder dat je je daarvan bewust bent. Soms acteer je in de goede richting, maar vaak dwaal je af van wat je eigenlijk van plan was. Herken je dit ook? Zo’n dag dat je de hele dag druk bent geweest, maar dat je aan het eind van de dag concludeert dat je niet hebt gedaan wat je wilde doen. Het lijkt wel of jouw omgeving je dan tegen werkt. Maar het is niet je omgeving; het is je eigen patroon van trigger - impuls - gedrag dat invloed heeft op hetgeen je doet. Je omgeving biedt je alleen de aanleiding en verleiding aan. Leer jezelf om het verschil te maken.

 

Ben je bereid om een positief verschil te maken?

Iedereen wil succesvol worden en iedereen weet dat daar bepaald gedrag voor nodig is. Laat jij je ook wel eens afleiden door jouw piepende telefoon, terwijl je met iemand in gesprek bent? Kun je ook uitstekend plannen, maar laat je het soms afweten als het op de uitvoering van die plannen aankomt? Structuur en overzicht zijn belangrijk om jezelf goed te kunnen managen en om goed om te gaan met je beschikbare tijd.

 

Marshall Goldsmith beschrijf in zijn boek Triggers het 'AIWATT-principe' (zie onder). Dat helpt je om met minder stress, conflicten, onplezierige discussies en verspilde tijd door het leven te gaan. Hij beschrijft dit als een vraag aan jezelf:


Ben ik op dit moment bereid, voor dit specifieke onderwerp (activiteit, taak of gesprek) de vereiste investering te doen om een positief verschil te maken?

 

Goldsmith heeft een set met vragen bedacht die je helpen om dat verschil te maken. Het beste werkt het als je deze vragen achteraf beantwoordt (alsof je een test doet). Deze vragen kun je aan het einde van de dag, na elk gesprek of ieder uur aan jezelf stellen. Het gaat om zelfmanagement en om te ontdekken wat je het meeste helpt bij het laten zien van het gedrag dat nodig is om een positief verschil te maken. Die vragen zijn:

  1. Heb ik mijn best gedaan om gelukkig te zijn?
  2. Heb ik mijn best gedaan om betekenis te vinden?
  3. Heb ik mijn best gedaan om positieve relaties op te bouwen?
  4. Heb ik mijn best gedaan om helemaal betrokken te zijn?
  5. Heb ik mijn best gedaan om duidelijke doelen te stellen?
  6. Heb ik mijn best gedaan om vooruitgang te boeken gezien mijn doelen?

 

Deze vragen geven je inzicht of je gedaan hebt wat je wilde. En als je niet hebt gedaan wat je wilde: in hoeverre is dat dan de schuld van een ander? Goldsmith geeft aan dat hij in de praktijk vaak tegenkomt dat mensen zich hebben laten verleiden om iets te doen dat ze eigenlijk niet van plan waren. Zoals je ziet, zijn de vragen basaal. Goldsmith heeft ze gebaseerd op wat ertoe doet bij zijn klanten. Vergis je niet: zijn klanten zijn directeuren van de grootste bedrijven wereldwijd.

 

Ga ermee aan de slag en voeg zelf vragen toe als je wilt. Wil je eens sparren, een invulschema in excel of meer diepgang over dit onderwerp? Bel gerust, ik help je graag.

 

Bij het schrijven van dit blog heb ik me laten inspireren door:

  • Triggers, hoe je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn, Marshall Goldsmith, Anderz / Van Duuren Management B.V., 1e  druk 2015, ISBN: 9789462960176.

 

AIWATT principe
AIWATT, is het acroniem voor:
Am I willing, at this time, to make the investment required, to make a positive difference on this topic?



Terug