Eigenaarschap! Hoe doe jij dat?

18 april 2016

Eigenaarschap! Hoe doe jij dat?

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze het eigenaarschap van hun onderneming goed invullen, zowel wat betreft hun eigen rol als die van hun medewerkers. Er zijn echter net zoveel leiders die zeggen dat ze bij hun mensen eigenaarschap missen.

 

In deze blog wil ik je meenemen in de betekenis van eigenaarschap en hoe je eigenaarschap kan stimuleren. Ik beperk me daarbij overigens tot het eigenaarschap van een onderneming, vereniging, netwerk enzovoort en ga (nog) niet in op eigenaarschap in je relatie en gezin. Kies zelf of je dit leest als ondernemer of als medewerker.

 

Voorkom verandermoeheid

Het wordt tijd dat ook medewerkers eigenaarschap gaan tonen of, andersom, dat medewerkers de tijd krijgen om te leren vertrouwen op nieuw beleid dat je als leidinggevende introduceert, voordat je weer een nieuwe verandering introduceert. Probeer verander-moeheid te voorkomen. Zeker in dit tijdperk van verandering is dat funest voor je business.

 

Regel het meteen bij de start

Daar waar eigenaarschap niet goed is ingevuld, blijkt vaak dat het meteen in het begin al is mis gegaan. De meeste ondernemers verdelen in het begin het eigenaarschap onvoldoende en dragen het niet goed over. Ze hebben allerlei goede ideeën, pakken die vol toewijding aan, maar vergeten om de ander te inspireren en mee te nemen. Zo werken ze het zelf in de hand dat hun medewerkers geen duidelijke noodzaak en urgentie voelen, met als gevolg dat die er automatisch minder energie in stoppen wanneer de ondernemer de boel niet meer aanjaagt.

 

Ja, ik wil!

Eigenaarschap is verantwoording nemen, commitment, tonen en zelf de regie pakken. In hun boek ‘Cirkel van verandering, blijvend veranderen van gedrag in teams en organisaties’ beschrijven Steffan Seykens & Guido van de Wiel het als volgt: ‘eigenaarschap kenmerkt zich in drie woorden: ‘ja’ (volmondig akkoord gaan met je verantwoordelijkheid), ‘ik’ (ik ben hier de regisseur van en niemand anders) en ‘wil’ (de beweging komt uit mijzelf voort).’ Herken je dit bij jezelf of bij je leidinggevende?

 

Wat niet werkt

Het werkt niet om de ander eigenaarschap op te leggen, om hem te houden aan regels die jij hebt opgesteld. Dat leidt altijd tot het tegenovergesteld effect van ‘onteigend’ voelen en dat is nu juist niet wat je wilt. Zorg dat je de ander eigenaarschap laat voelen en zorg dat de ander ook de noodzaak ervaart en erkent om te veranderen.

 

Het creëren van eigenaarschap

Vorige maand verscheen het boek ‘eigenaarschap, de sleutel tot jouw professionele succes’ van Frans Wijngaarden, met bijzonder nuttige tips. Uit onderzoek onder 1.100 personen van de beroepsbevolking (door Motivaction) destilleert Wijngaarden 8 factoren die samen eigenaarschap vormen:

  • Pro-activiteit
  • Verbinding
  • Je rol omarmen
  • Je rol in een team
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Oplossingsgericht
  • Ontplooiing
  • Jouw brein

 

Wil je meer verdieping en inzicht in deze 8 factoren en aan de slag? Download dan nu 'Eigenaarschap creëren voor jezelf en voor de ander'.

 

Eigenaarschap is niet nieuw, het is NU wel jouw eigen keuze of je zegt: "Ja ik wil."

 

Wil je erover sparren, zodat je stappen kunt maken? Ik ga graag met je in gesprek over het eigenaarschap in jouw organisatie.

 

 

Bij het schrijven van dit blog heb ik me laten inspireren door:

 

  • Eigenaarschap, de sleutel tot jouw professionele succes, Frans Wijngaarden, Trichis Publisching, 1e  druk februari 2016, ISBN: 9789492077530.
  • Cirkel van verandering, blijvend veranderen van gedrag in teams en organisaties, Academic Service,1e druk, 2014, EAN: 9789462200890


Terug