EuroTier: Ondernemen met plezier

1 december 2012

EuroTier: Ondernemen met plezier

Met drie vrienden heb ik Eurotier bezocht, een internationale vakbeurs voor dierhouders in Hannover ('Weltweit das Top-event für Tierhaltungs-profis'). Dat doen we alweer enkele jaren; het is een ideale combinatie van het nuttige (vakontwikkelingen bijhouden en uitwisselen van ervaringen met collega-ondernemers) en het aangename(op stap met vrienden). Wat me deze keer opvalt op de ‘Messe’, is de aanwezigheid van steeds meer lokale bedrijven uit onze eigen regio (Noordoost-Brabant) die internationaal opereren. Is Nederland te klein aan het worden, volgt men de landbouwsubsidies of willen ‘onze Nederlandse ondernemers’ over de grens graag werken met specialistische bedrijven (lees: bedrijven waarin zij zichzelf herkennen en waar ze gemakkelijk mee communiceren)? Hieronder een kort verslag over de manierwaarop ik ons bezoek aan EuroTier 2013 heb ervaren.

 

Agrarisch ondernemen in het buitenland heeft zo zijn charmes. Het is toch geweldig als je als primaire producent wordt gevraagd om in een ander land te komen ondernemen? Ik was er bij toen dit gebeurde en mijn vriend gevraagd werd om in een voormalig Oostblokland te komen ondernemen. Het voelt heerlijk om met open armen te worden ontvangen. Er is immers geen betere inspiratie dan de bevestiging dat jouw ondernemerschap en investeringen worden gewaardeerd. Zeker als je voorziet in een primaire levensbehoefte (voeding) en ook nog zorgt voor dynamiek en werkgelegenheid. Als je dan ook nog een bijdrage levert aan duurzaam ondernemen, omdat je met drie biogasinstallaties groene stroom maakt en 400.000 kilogram biologisch vlees produceert, dan kun je met recht trots zijn op jouw onderneming.
En dát het Nederlandse ondernemerschap in Duitsland wordt gewaardeerd, merken we als we laat in de avond gaan eten in een lokaal restaurant. Het varkensbedrijf van mijn vriend ligt in een gemeente van 1.000 inwoners. "Wil je het gebruikelijke recept?", glimlacht de uitbaatster tegen mijn vriend. We worden vorstelijk onthaald als gasten van een vaste klant. Het is duidelijk dat hij als ondernemer in deze regio wordt gerespecteerd.

 

Wat me het meeste is opgevallen tijdens ons werkbezoek, is dat de ondernemers weten waarin ze goed zijn. Ze weten precies wat hun kostprijs is. Of het nu gaat om de melkprijs, energie of andere kosten: ze weten exact hoe het op hun bedrijf in elkaar steekt. Daarmee onderstrepen ze één van de basisvoorwaarden van succesvol ondernemen: doe waar je echt goed in bent, wéét waar je mee bezig bent (wees je ervan bewust tot in de kleinste details), doe dit met passie en maak zo het verschil!

 

Ik kijk alweer uit naar Eurotier 2014. Het is mooi om even een paar dagen tijd door te brengen met mijn maten. Het komt er te weinig van in onze drukke agenda’s.


Onderneem-ze in 2013 en doe dit met plezier!



Terug