Innerlijke kompas als kritische succesfactor

2 mei 2013

Innerlijke kompas als kritische succesfactor

Ga op zoek naar je intrinsieke inspiratie, je innerlijke stem en je passie. Ofwel: durf te varen op je innerlijke kompas. Dit kan je helpen om net het verschil te maken, het goede te kiezen en een bijdrage te leveren.

 

Ons land heeft behoefte aan leiders en ondernemers die hun koers niet laten bepalen door externe omstandigheden. De wereld om ons heen verandert zo snel, dat is als bedrijf en mens bijna niet bij te houden. Toch is niet aanpassen geen optie, dan verdwijn je van het toneel. Hoe zorg je dat je bedrijf er over 5 jaar nog is?

 

Gisteren geen leidraad voor morgen

Het klinkt zo simpel: doe het beter dan je concurrent. Wees effectiever, efficiënter en slimmer. Stuur op bedrijfsprocessen, meet en analyseer, want gegevens en data zijn ontzettend belangrijk. Maar let wel: dat doen je concurrenten ook! Ook met klantgericht of duurzaam ondernemen, maak je niet langer het verschil. Dat zijn gewoon randvoorwaarden om te mogen leveren. Hoe moet je dan ondernemen in een tijd waarin gisteren geen leidraad meer is voor morgen?

 

Vertrouw op intuïtie

Om de omslag te maken van leren uit het verleden naar leren van de toekomst, zul je als ondernemer meer dan ooit moeten gaan varen op je innerlijke kompas. Je hebt het nodig om een balans te vinden tussen meten, weten en voelen. Volg je intuïtie, je passie, doe wat bij je past en zorg dat je werkt met plezier. Alleen zo sta jij in je kracht en haal je het beste uit je medewerkers en je onderneming. Juist vanuit die innerlijke kracht begin je immers met het maken van keuzes, maak je verbinding met je relaties en lever je een positieve bijdrage. Zo maak je het verschil, op basis van je innerlijk kompas.



Terug