Nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken

1 oktober 2014

Nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken

Het laatste kwartaal staat voor de deur en er zijn nog 90 dagen in 2014 om vaart te maken. Je hebt je forecast en begroting voor 2014 alweer een jaar geleden opgesteld en iedereen stond er volmondig achter. Nu komen de jaarcijfers tot en met het 3e kwartaal binnen. Voor velen is dat het moment van de waarheid: lig je op koers of moet je gas geven en vaart maken?

 

Deze blog is bedoeld ter inspiratie voor als je tot de conclusie komt dat je in de laatste 90 dagen vol aan de bak moet, of gewoon omdat je weet dat een sprint van 90 dagen zorgt dat je samen het verschil gaat maken. Bij het schrijven ervan heb ik me laten inspireren door het vorige maand verschenen boek: Vaart maken. Energiek veranderen in 90 dagen. Geschreven door Hans van der Loo.

 

Van der Loo stelt terecht dat je vaart kunt maken door te focussen op:

  • Presteren
  • Gedrag
  • Positieve energie

 

Daarvoor is het van belang dat je de volgende drie vragen zo concreet en helder mogelijk beantwoordt:

  1. Wat wil je precies presteren?
  2. Welk gedrag heb je daarbij nodig?
  3. Hoe breng je in beweging vanuit positieve energie?

 

Probeer je antwoorden op deze vragen niet alleen zo exact mogelijk te visualiseren, maar probeer ze ook helder en inspirerend te verwoorden. Dat gaat je beslist helpen in elk gesprek, overleg of contactmoment.

 

Vaart maken door focus op presteren

Vergeet alle overhead, schrap meetings en bijeenkomsten die geen bijdrage leveren aan je ambities en geef antwoord op de vraag: wat wil je precies presteren? Voor veel bedrijven is het een hele uitdaging om dit helder en scherp krijgen. Het helpt je om daarbij prestatiedoelen te formuleren waarop jij en je medewerkers direct invloed hebben en waarbij het te realiseren eindresultaat qua omvang ook impact heeft. Meestal gaat het om euro’s om de financiële motor van je onderneming te laten draaien, maar altijd gaat het over het toevoegen van waarde voor je klanten.

 

Met wie ga je die prestaties realiseren? Wie zijn de koplopers die het gewenste gedrag al vertonen en die de prestaties kunnen en willen realiseren?

 

Vaart maken door focus op gedrag

Vaart maken draait niet om het maken van plannen, maar om gedrag. Faciliteer en ondersteun je mensen, zodat ze hun talent en passies optimaal kunnen inzetten. Zorg dat ze állemaal net zoveel klantcontact hebben in de laatste 90 dagen als in het volledige voorgaande half jaar. Dat lijkt misschien onrealistisch, maar is qua gedrag wel de mindset die je nodig hebt om vaart te maken. Neem met minder gewoon geen genoegen. En let wel: 'alle medewerkers' betekent ook directie, management, monteurs, conciërge etc. Zorg dat het hele bedrijf aan niets anders denkt dan klanten, waarde toevoegen, deals sluiten en vaart maken. Het inzetten van het juiste gedrag is een kritische succesfactor: je gedrag is de belangrijkste schakel tussen plan en het realiseren daarvan.

 

Welk gedrag is nodig om vaart te maken? Hoe ziet het gedrag eruit dat als hefboom voor prestaties dient?

 

Vaart maken door focus op positieve energie

Positieve emoties zijn de toegangscode van je medewerkers, jezelf en anderen om in 90 dagen ook echt gas te geven en hetgeen te presteren wat nodig is. Schakel dus direct over op positieve emoties die te maken hebben met autonomie, zelfvertrouwen en optimisme. Dit zijn de emoties die zorgen dat we ons fris en krachtig voelen. Vaart maken start met geloven dat het kan en positief zijn over een goede afloop.

 

Hoe zorg je dat enthousiasme niet wegebt en hoe richt je het proces van vaart maken in?

 

10 Tips met focus om vaart te maken

  1. Neem even de tijd om goed stil de staan bij alle vragen die in voorgaande deel van mijn blog zijn gesteld. Beantwoord deze vragen.
  2. Beter is het om die vragen samen met je koplopers te beantwoorden. Maak ze een dagdeel vrij of start om 6.45 uur met ontbijt en dan aan de slag.
  3. Vertaal de antwoorden uit de eerste twee tips en maak een plan van aanpak (niet meer dan 1 A4) met talloze tussensprints, te realiseren (tussen) doelen en het einddoel over 90 dagen. Meten is weten, dus zorg dat steeds opnieuw de tussenresultaten worden opgeleverd en met elkaar besproken. Dat leidt tot een gevoel van vooruitgang en geeft nieuwe energie.
  4. Organiseer zowel een wekelijks overleg van 1 uur als een dagelijks overleg van 15 minuten. In het wekelijkse overleg komen goed nieuws en actuele cijfers aan de orde, evenals één obstakel waar medewerkers bij klanten tegenaan lopen. Een optie is om in het wekelijks overleg ook je visie over vaart maken te delen, zodat je mensen enthousiasmeert en meeneemt. In de dagelijkse meeting vertelt elke medewerker wat hij/zij die dag gaat doen (kort en specifiek), zijn dagelijkse maatstaven / -indicatoren en de doelstelling voor die dag. Eventueel kun je ook een mogelijk probleem (laten) identificeren (let op: je lost het niet op, maar wijst iemand aan die het uit gaat zoeken). Voorkom discussie en noteer wie wat doet, uitzoekt en inbrengt voor het volgende week overleg. Wanneer deze overleggen effectief verlopen en je een structureel ritme opbouwt, zal dit voor iedereen het werk makkelijker en productiever maken. En zodoende positieve energie opleveren.
  5. Creëer magische conversatiemomenten in je gesprekken. Magie ontstaat op het moment dat je van jij & ik in het contact overgaat naar wij. Dan staat de ander open om te luisteren en is er een basis voor een goede conversatie, op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Samen gas geven ontstaat pas wanneer ook anderen geïnspireerd worden om mee te doen. Faciliteer dit proces.
  6. Stel pas offerte op als je de ‘ja’ al binnen hebt. Kleine offertes handel je af via telefoon en e-mail. Persoonlijke verkoop doe je alleen op grote offertes. Zo zorg je ervoor dat je inzet loont en het zoden aan de dijk zet.
  7. Verhoog de omzet bij bestaande klanten. Als het goed is, zijn je bestaande klanten blij met hetgeen je doet of te bieden hebt. Werkelijk waarde toevoegen levert hen namelijk altijd iets op. Bel de juiste klant, bied je hulp/ product/ dienst aan en sluit de deal. Veel bedrijven stoppen geld en tijd in het zoeken van nieuwe klanten, terwijl ze hun bestaande klanten minimaal bedienen. Klinkt onrealistisch maar is wel praktijk.
  8. Zorg dat degene die het best presteren - volgens je maatstaven van vaart maken - het voor het zeggen hebben. Laat ze in hun (een) team het week- en dagelijks overleg leiden. En zorg dat ze voor de rest ontzorgd worden om klanten binnen te halen en daarmee in contact te zijn. Bij vaart maken komen die mensen boven drijven die veel klantcontact hebben, veel orders binnen halen en veel waarde realiseren voor klanten. Dus niet automatisch degene met macht of hoger in hiërarchie. (zal even pijn doen, maar je wilt vaart maken toch, of niet?)
  9. Geef ruimte om te experimenteren, zodat leren en realiseren door elkaar lopen. Dit kan tegenstrijdig lijken met het halen van targets, maar het geeft je mensen wel positieve energie om dat te doen waar ze goed in zijn en plezier in hebben. Talent en passie zorgen voor prestaties.
  10. Maak mensen verantwoordelijk voor eigen doelen. Dit is logisch en willen ze ook. Intrinsieke motivatie ontstaat door het samenspel van autonomie, meesterschap en purpose te faciliteren en aan te spreken. Autonomie betekent volledig bewust van eigen wil en eigen keuze. Keuzevrijheid in handelen biedt keuze voor autonomie of voor wederzijdse afhankelijkheid van anderen. Meesterschap is het verlangen om steeds beter te worden in iets wat er toe doet. Purpose ervaar je door te handelen en bijdrage te leveren aan iets duurzaams dat groter is dan jezelf. (D. Pink 2009)

 

We weten nu waarom vaart maken belangrijk is en hoe je dat met bovenstaande tips kunt aanpakken. Rest nog één vraag: wat ga jij na het lezen van deze blog concreet doen om snel, soepel en succesvol vaart te maken?

 

Vaart maken na 90 dagen?

We schrijven 1 januari 2015 en de negentig dagen zijn voorbij. Je viert een feestje samen met de mensen die de ambities gerealiseerd hebben. Hiervan krijg je energie om even door te pakken en 2015 direct met voorsprong te beginnen. Het is de bedoeling dat het management de resultaten overneemt en erop voortbouwt. De kans dat het na deze 90 dagen uiteindelijk doodbloedt, is levensgroot aanwezig. Dat is zeker het geval wanneer het proces heeft plaatsgevonden in een organisatie waarin traditionele veranderprincipes domineren van macht, maakbaarheid en manipulatie. De kans dat vaart maken in vruchtbare aarde valt, is groter als nieuwe veranderprincipes in de organisatie zijn geworteld. Persoonlijk zou ik gaan voor je missie (levensdoel), je zakelijk droomdoel (10-30 jaar) en 90 dagen doelen. Op deze manier hou je de vaart er in.

 

Samen GROEIEN!

Ik daag je graag uit om samen vaart te maken. Samen gaan we dan actief met je ambities en prestatie aan de slag en kijken we naar het inzetten van talent en creëren van de juiste omgeving voor je medewerkers. Je gaat presteren vanuit eigen kracht, met veel plezier in werk en (blijvend) zin om te GROEIEN.

 

Bij het schrijven van dit blog heb ik me laten inspireren door:

  • Vaart maken; energiek veranderen in 90 dagen. Hans van der Loo. Van Duuren Management. 1e druk September 2014. ISBN: 9789089652485.
  • Drive. De verrassende waarheid over wat ons motiveert. Daniel H. Pink. Business Contact. 7e druk december 2013
  • De Rockefeller strategie. Het handboek voor snelgroeiende bedrijven. Verne Harnish. Business Contact. 3e druk november 2011.


Terug