Ondernemen vanuit het hart

28 maart 2018

Ondernemen vanuit het hart

In je hart huizen je passie, je plezier om te ondernemen en je verlangen om je ambities en bedrijfsdoelen te realiseren Je talenten zijn constant aanwezig, maar hoe jij je voelt heeft grote invloed op je prestaties. Je gemoedstoestand doet ertoe en bepaalt voor een groot deel of je emotioneel reageert of vanuit je gevoel.

 

Herken je ook die momenten dat je opgeslokt wordt door klanten en medewerkers die om aandacht schreeuwen en dat je dan ineens tegen iemand geïrriteerd reageert? Zomaar uit het niets roep je iets op een manier waarvan je later denkt: dat had ik beter anders kunnen doen. Als emoties de overhand hebben, kan je intellect niet veel meer uitrichten. Waarschijnlijk stoei jij ook wel eens met de juiste balans tussen emotioneel reageren of vanuit je gevoel.

 

Emotioneel reageren is iets anders dan gevoelig

Het verschil tussen emotioneel of gevoelig reageren, heeft te maken met je geestelijke ontwikkeling. Het verschil tussen emotie en gevoel is een ontwikkelingsverschil, waarbij emotioneel zijn de laagste tree is van gevoelig zijn. Via emoties en gevoelens communiceert je lichaam in interactie met je omgeving en met andere mensen. Het is logisch dat je anders reageert als jij je opgewekt, krachtig, bevlogen en geïnspireerd voelt, dan wanneer jij je boos, gefrustreerd, vertwijfeld of ongerust voelt. Maar hoe kan het dat je je best goed voelt en ineens zo emotioneel kunt reageren?

 

Aan de slag met je emoties

Wil je je emoties ontstijgen? Benut dan de signalen en leer van je eerste automatische reactie en je emoties. Vaak heb je last van onverwerkte gebeurtenissen en ervaringen uit het verleden. Je emoties en levenslessen komen (schijnbaar) ongevraagd in je aandachtsveld. Voel en accepteer die emotie en verwerk datgene wat jou vanuit het verleden triggert. Dit kun je leren door jezelf te observeren en je te verwonderen wat er met je gebeurt. Het lijkt of iemand op een soort emotionele stimuli-knop (pijnpunt) gedrukt heeft. Dit gebeurt onbewust.

 

Leren van emoties in contact met anderen

In contact met een ander (klant, collega, leverancier etc.) kan het gebeuren dat die ander onbewust een proces in gang zet door op je pijnpunt te drukken. Als je geen pijnpunten zou hebben, zou je ook niet getriggerd worden en niet hoeven te reageren of wellicht reageren met humor. Die pijn komt vanuit herinneringen uit het verleden, die je hebt opgeslagen in je brein. Dit kunnen herinneringen zijn van een recent verleden, maar ze komen vaak vanuit je kindertijd. In je oude brein bestaat geen besef van tijd, alleen maar een automatische waarschuwingssignalering die je wil helpen te voorkomen dat je opnieuw (geestelijke) pijn gaat ervaren. Er is dan een disbalans tussen denken en voelen.

 

Investeer in je persoonlijke ontwikkeling

Je emotie en gevoelens zijn een ideaal hulpmiddel voor persoonlijke ontwikkeling. Een emotie wil alleen gevoeld worden en je inzicht geven. Het helpt je om jezelf te ontwikkelen, te groeien in bewustzijn en om gevoelig te reageren vanuit je hart (in plaats van emotioneel te reageren vanuit je hoofd). Door in jezelf als ondernemer te investeren, blijf je scherp, houd je focus en blijf je leren. Onderneem vanuit je hart, blijf uniek en (eigen)wijs.

 

Wil je meer verdieping en de balans ontwikkelen tussen voelen en denken? Vraag dan het white paper aan: van begrijpen naar DOEN.

 

Wil je leren om minder emotioneel te reageren? Investeer in jezelf en neem deel aan het individuele ondernemerspakket 2018. Ik help je graag.

 

 

(bij dit blog heb ik kennis en inspiratie verwerkt uit de door mij gevolgde trainingen bij Fiona Brouwer, Roy Martina en Dirk Oellibrandt)



Terug