Prutsen in de praktijk: durf te leren om te excelleren.

12 december 2014

Prutsen in de praktijk: durf te leren om te excelleren.

Ervaren, experimenteren en dus accepteren dat je soms ook fouten maakt, dat moet je durven. Je wordt er sterker van. Het zorgt voor levenservaring. Natuurlijk leidt ook kennis tot inzicht, zeker als je woorden hoort/leest die kloppen en waarvan je weet dat ze waar zijn. Maar ervaren is onmisbaar. Dus: ga met je kennis aan de slag. Leer hoe je die kunt toepassen in de praktijk. Dan blijkt prutsen juist de succesfactor op weg naar excelleren.

 

De drang om te groeien, te ontwikkelen en te leren is typisch menselijk. De zoektocht naar je ware aard is spannend, soms leuk maar ook wel eens confronterend. Wees niet bang: het fenomeen 'jezelf zijn' kent geen competitie. Alleen jij bepaalt immers wanneer je daarin slaagt. Doe het dan ook met gratie en gemak. Zoek je kracht, focus op dat wat je wilt vanuit een helder toekomstbeeld en leer om los te laten. Vertrouw en zet de eerste stap. Geniet van het ontvouwen van je eigen plan. Doe dit met begrip voor het verleden en benut de tijd waarin je nu leeft. Beide bieden immers perspectief voor een blik op de toekomst.

 

Doen, omdat je het niet kunt laten

In ons deel van de wereld zijn velen op zoek naar de essentie van hun bestaan. Ze zoeken antwoord op vragen als 'wat is mijn bijdrage?', 'hoe ben ik goed voor mezelf, voor een ander én voor het grotere geheel?' Het geeft energie als je een bijdrage levert aan een groter geheel. Het liefst doe je dit vanuit je unieke talent, met passie en plezier. In je kracht staan, is niet iets om over te praten, maar vooral iets wat je gewoon moet doen. Doen, omdat je het niet kunt laten. Alleen dan kun je ook genieten. Ook al doet het leven soms ook even pijn en is het soms wat minder leuk.

 

Lijden is leerzaam

Ook de spreekwoordelijke andere kant van de medaille (lijden) is iets wat erbij hoort. Hoe ga jij daarmee om? Versta je de kunst om emoties toe te laten en los te laten, zonder er last van te hebben? Kortom, mogen jouw emoties 'er zijn'; doorvoelen, doorleven en doorgaan? Lastiger wordt het wanneer je het geloof in eigen kunnen kwijt bent. Door fysieke en/of emotionele tegenslagen lijkt het leven een struggle. Dan moet je echt de diepte in om eruit te komen. Ook dan is het mogelijk om hoop te putten uit de dag van morgen. Als je nog geen goed inzicht hebt in het verleden, maar wel energie krijgt van een perspectiefvolle toekomst, dan is dat waar je je aandacht op kunt richten. Benut dan de tijd waarin je nu leeft om een stapje te zetten in de richting waar je wilt zijn. Elke glinstering van een traan draagt in potentie een glimlach in zich. En wat zou het mooi zijn als je aan het einde van je leven de balans opmaakt en veel plezier hebt gekend.

 

Herinner je gisteren, droom van morgen en leef vandaag met plezier

Je kunt vandaag al beginnen. Maak er een plezierige dag van en laat je door niets of niemand uit je goede stemming halen. Een goed begin is een voedend ontbijt: spreek je dankbaarheid uit of geef een compliment, besteedt oprechte aandacht aan een geliefde. Zorg dat je het voor je ziet, werkelijk voelt, ervaart en beleeft, voordat je aan de dag begint. Verlaat de deur met een positieve ‘mindset’. Kijk bij contacten met andere mensen alleen naar hun goede eigenschappen. Stel je gewoon hulpvaardig en dankbaar op.

Bouw in de loop van de dag ook een paar momenten in om even te kijken of alles verloopt volgens plan. Check hoe je je voelt: ben je nog steeds ontspannen en heb je plezier? Zo niet, dan is het tijd om er direct wat aan te doen. Zorg dat jij je goed voelt. Het klinkt misschien wat zweverig, maar je hebt in de praktijk vooral last van je eigen gedachtes in een situatie. Creëer gedachtes waarbij je uitzicht op mogelijkheden krijgt en waarbij je je goed voelt. Lachen mag.

 

Aan de slag; evalueer en leer

Aan het einde van de dag evalueer je de dag. Beantwoord drie vragen:

  1. Wat is goed gelukt? Wanneer stond je in je kracht?
  2. Wat kan beter? Wanneer ben je gespannen, emotioneel of gestrest geweest en heb je jezelf uit je kracht laten halen?
  3. Waar geef je jezelf een compliment voor?

 

In gedachten herbeleef je nu de momenten die goed gingen en die je anders zou willen doen, maar dan met de hulpbron die je nodig hebt om het anders te beleven. Hulpbronnen kunnen zijn: je niet verdedigen maar openstellen, focus houden op wat belangrijk is, meer moed hebben, meer ontspannen, meer geïnteresseerd zijn, enzovoorts.

 

Herhaal dit totdat het goed en natuurlijk voelt. Nu heb je nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Het is vooral van belang dat je zoveel mogelijk uitprobeert. Dan heb je in de toekomst in soortgelijke situaties veel meer opties. En morgen is er weer een nieuwe dag om opnieuw te beginnen met prutsen, plezier te hebben. Om er op een dag achter te komen dat je excelleert!



Terug