7 tactieken om meer gedaan te krijgen in minder tijd

24 oktober 2018

7 tactieken om meer gedaan te krijgen in minder tijd

Meer tijd, meer creativiteit en focus wil iedereen. Zaken gedaan krijgen, takenlijsten afronden en doelen realiseren ook. Hierbij 7 tactieken om dat voor elkaar te krijgen:

 

  •  Stop met constant je inbox checken (ook niet mobiel)
    Je bent veel productiever als je je mail een paar keer per dag checkt in plaats van continu. Start met je belangrijkste taak van de dag voordat je je e-mail, het nieuws, je smartphone of Social media checkt. (ps: je ego is het hier niet mee eens)

 

  •  Hou je inbox leeg
    Dit begint met zelf minder mail versturen, e-mails kort houden en uitschrijven voor nieuwsbrieven die je nooit leest. Benut de 2-minuten regel. Als een e-mail beantwoorden of weggooien minder dan twee minuten kost, doe het dan meteen. Zet wat je deze week wilt doen in de map “deze week”.  De rest verdeel je over de mappen: “bewaren voor later”, “wachten op ander” en “archiveren”. Zet ook je e-mailnotificatie uit.

 

  • Hou je hoofd leeg
    Je hoeft niet de hele dag in de lotushouding te gaan zitten maar neem iedere dag 10 minuten tijd om tot rust te komen en je hoofd leeg te maken. Maar ook even ontspannen, een stukje wandelen of alleen maar even weg van je computer en werkplek doen wonderen voor je mentale rust en concentratie. 

 

  • Leer nee zeggen
    Leren nee zeggen gaat je echt veel tijd besparen. Nee tegen taken en problemen die niet vallen onder je verantwoording of waarbij je geen belang hebt. Zeg ook nee tegen de verleiding van je telefoon, Social media en internet. Face-to-face communicatie is essentieel, maar bescherm wel je kostbare tijd en maak geen afspraken die niet nodig zijn. Laat ook wat vaker een netwerkborrel aan je voorbijgaan.

 

  • Werk met één lijst (systeem)
    Het scheelt een hoop ‘vergeet’-stress (en dus tijd!) als je alles wat je wilt doen noteert (digitaal of op papier). Maak een verdeling in wat je deze week wilt oppakken en wat je later wilt doen. Kijk wat je kunt delegeren, doe dat ook en zet dat in je lijst onder “wachten op”.  Maak geen onrealistisch lange lijsten, dat leidt alleen tot teleurstelling. Maak dezelfde mappen verdeling als bij je inbox.

 

  • Kies voor een systeem wat voor je werkt
    Op deze manier creëer je overzicht en geef je je hoofd het vertrouwen dat je grip hebt op al je taken. Met een goed system lopen projecten beter, geef je prioriteit aan voor jou belangrijk is en creëer je rust in je hoofd. Je weet zo precies waar je nu staat, wat je te doen hebt en op wie je wacht als je taken gedelegeerd hebt. 

 

  • Ruim je werkplek op
    Ruim aan het einde van je werkdag (minimaal een keer per week) je bureau op. Gooi weg wat je niet meer nodig hebt, archiveer wat je later nodig hebt of wilt bewaren. Train jezelf om elk item (papier) slechts eenmaal in je handen te nemen.

 

Mindfuck
Als je me al langer volgt, me kent of met me werkt weet je dat ik graag je overtuigingen en gedachtes op de proef stel. Wat is dat toch in ons mensen dat we constant meer, beter en efficiënter willen? Tevreden zijn met wat je hebt, doen wat je leuk vindt en vrede sluiten met tijd levert je meer vreugde op. De mechanische (lineaire) tijd die door mensen is verzonnen loopt niet synchroon met de biologische tijd van de natuur. Laat een te kort aan tijd en de klok achterna rennen niet je leven bepalen. Kies voor genoeg tijd en realiseer je dat de ware magie ervaren wordt in het moment waar verleden en toekomst samenvallen in het heden. Herinneringen ontstaan als je geen besef van tijd hebt.



Terug