De kritische ondernemersvisie

In 2004 startte Dave met Cinergie, een bedrijf dat zich richt op de collectieve inkoop van energie. Het is sindsdien hard gegroeid en er is veel veranderd: met een team van zes vaste krachten bedient Cinergie inmiddels toch gauw zo’n 2000 klanten en wordt jaarlijks zo’n 500 miljoen kWh ingekocht (vergelijkbaar met het energieverbruik van 100.000 particuliere woningen). Het gaat dus goed met Cinergie.

Dave: “Maar met name op het vlak van managementskills zie ik nog wel enkele verbeterpunten. Daar wilde ik me graag verder in ontwikkelen. Ook constateer ik hoe moeilijk het is om als gevestigde ondernemer te blijven werken aan een toekomstvisie. Je wordt letterlijk elke dag ingehaald door je agenda. Van verschillende collega-ondernemers weet ik dat ze baat hebben bij samenwerking met een personal coach. Marc ken ik uit de Ideeënfabriek en ik heb een masterclass Succes for you bij hem gevolgd. Dat was een leuke sessie. Ik houd er wel van om ook wat theoretische onderbouwing te krijgen. Met name de kennismaking met de ‘why, how, what’-theorie van Simon Sinek houdt me nog dagelijks bezig. Waarom doe ik dit ook alweer? Wat is de essentie? Daar wilde ik mee verder. Een vervolgafspraak met Marc lag toen dus voor de hand.”

“Samen kijken we naar mijn valkuilen. Marc fungeert daarbij als een soort klankbord. Hij helpt me om situaties te analyseren en geeft me de tools om die valkuilen in de toekomst te ontwijken. Daarnaast kijken we samen gericht naar de toekomst. Ook daarbij is hij een fijne gesprekspartner: hij heeft goed zicht op trends en ontwikkelingen en weet scherpe vragen te stellen die je aan het denken zetten. Hij stimuleert je als het ware om kritisch, los van de waan van de dag, naar je eigen onderneming te kijken, in antwoord op de vraag: waar wil ik zijn over 10 jaar en wat moet ik daar nú al voor in gang zetten? Ik zou het mezelf tenminste kwalijk nemen als ik straks terugkijk en moet constateren dat ik kansen heb laten liggen. Het sparren met Marc dwingt me om verder te kijken dan wat ik al heb bereikt. Eigenlijk helpt hij me om niet aan het oude vast te houden, maar opnieuw te denken als nieuwkomer.”

Winkelwagen
Ontdek, leer en groei

Claim hier jouw gratis whitepaper!

Verkrijg hier jouw exclusieve whitepaper over situationeel leiderschap.