Welke waarde heb jij als ondernemer?

Ondernemen is niets anders dan waarde creëren. Maar hoe definieer je de waarde die jij als ondernemer wilt creëren? Dat is niet eenvoudig. Je moet immers al zoveel in een steeds sneller veranderende omgeving. Marktontwikkelingen bijhouden, trends, klanten,behoeften en vooral: keuzes maken. Maak zichtbaar wat je bijdraagt aan de waarde van je klant. Kies om gekozen te worden. En lever bewijs, elke dag weer. Die keuzes leveren waarde op voor de langere termijn.

Zie jij het verschil tussen de ondernemer die iets van waarde levert vooralle stakeholders en degene die vooral een bijdrage levert vanuit eigen ofaandeelhoudersbelang, om oneindig te groeien en veel winst te maken (shareholdersvalue)? Misschien niet of nog niet, maar je ervaart het wel in het zaken doen. Wat voor soort ondernemer ben je en belangrijker wil je zijn?

Natuurlijk is het gezond en een voorwaarde om ambitieus te zijn en rendement te realiseren. Daarbij komt de voorwaarde dat je waarde creëert voor alle stakeholders:medewerkers, klanten, aandeelhouders (eigenaren / gezin) en de samenleving (gemeenschap) als geheel. Door te gaan voor korte termijn successen die lange termijnrelaties en –doelen dienen. Daarvoor is het belangrijk dat je je bewust bent van jouw bijdrage aan de maatschappij. Ga er eens voor zitten en formuleer voor jezelf welkewaarde jij levert aan:

  • Medewerkers. Denk daarbij aan: de balans tussen prestatie en plezier; de ruil van beloning, scholing, ontwikkeling, vrijheid, inspiratie en verantwoordelijkheid voor arbeid, ideeën, advies en productie.
  • Klanten. Denk daarbij aan het creëren van ambassadeurs / fans die jou aanbevelen. Welke bijdrage lever jij aan het resultaat en de behoeftes van je klant? In hoeverre is er sprake van co-ownership, partnership, aanvulling en uitwisseling?
  • Aandeelhouder(s). Denk daarbij aan: de investering voor de lange termijn in rendement, continuïteit en marktwaarde.
  • Maatschappij. Denk daarbij aan: de ruimte die je hebt en geeft om te ondernemen, jouw bijdrage aan de gesloten kringloop en jouw imago omdat je bijdraagt aan het creëren van werkgelegenheid, leefbaarheid en geluk.

Een door MC2 ontwikkelde methodiek die je daarbij kan helpen is afgebeeld naastdeze blog. Start met je zelfbeeld als mens, ondernemer (onderneming). We hanteren hiervoor ‘Why How What’ van Simon Sinek. Waarom doe je wat je doet. Wat is je drive? Dit zijn je kernwaarden, die je energie en passie geven om elke dag je bed uit te komen. Daarna kijk je naar de wereld, je markt en omgeving. Hoe ziet de wereld er uit in jouw ogen en welke kansen zie je? Als je dat weet en als je daar naar handelt, ga je kansen verzilveren en lever je een bijdrage aan de wereld om je heen, ofwel: creëer je waarde.

Winkelwagen
Ontdek, leer en groei

Claim hier jouw gratis whitepaper!

Verkrijg hier jouw exclusieve whitepaper over situationeel leiderschap.