Het 70:20:10 leermodel

24 nov 2021

Dit model helpt je om effectief leren vorm te geven. Wat veel bedrijven aanspreekt is dat niet het leren, maar juist de prestatie die het gevolg is van het leren centraal staat.

Het gaat erom dat je het formele leren, informele leren en het leren tijdens het werk optimaal inricht. 70% van het leren doe je in de praktijk (informeel) op, door het gewoon te doen en ervaring op te bouwen, 20% leer je van elkaar (sociaal) en 10% blijft over voor formele leerinterventies tijdens een training (online of klassikaal) en via persoonlijke coaching.

Organisatorische problemen

Een slechte performance is niet altijd op te lossen door een training of door te investeren in leren. In de praktijk zie je als er sprake is van structurele of organisatorisch problemen, dat er een oplossing gezocht wordt in een training. Dat soort problemen los je niet op door er een training tegenaan te gooien.

Stel de prestatie centraal

Opleiden, trainen en leren zijn hulpmiddelen die bijdragen aan prestaties en werkplezier. Dit start met helder te krijgen wat je wilt bereiken en daarna stel je vast of een training de beste oplossing is om dat doel te bereiken. Neem bij iedere training de praktijk als uitgangspunt.

Doen, reflecteren en observeren

De gegeven percentages zijn richtinggevend en geen uitgangspunten. Als iemand bijvoorbeeld al jaren hetzelfde werk doet en het een routine is geworden, dan leert diegene niet meer 70% in de praktijk. Daarnaast is het ook afhankelijk van het soort werk. Het rendement van een training is veel groter wanneer je start vanuit het leren op de werkplek.

Als ik kijk naar mezelf, dan heb ik het meeste geleerd van het geven van trainingen. Juist door het te doen, er met anderen over in gesprek te zijn en tijd te nemen om te reflecteren. Daarnaast heb ik gericht een opleiding gevolgd in blended learning en coaching. In het figuur zie je een opzet van de 70 : 20 : 10 leermodel in de praktijk.

Voor effectief leren (gericht op de praktijk, op de prestaties van medewerkers) is het ideaal wanneer dit uit een combinatie bestaat van werkplekleren, sociaal leren en formeel leren.

Deze blog is geïnspireerd op het boek 70:20:10 naar 100% performance van Jos Arets, Vivian Heijnen en Charles Jennings.