Paul van den Dubbelden is eigenaar van Invorm interieurbouw uit Boekel. Bij Invorm ontwerpen en maken ze keukens en badkamers voor particulieren, maar ook werkplekken en inrichtingen voor bedrijven. Kwalitatief goed materiaal en aandacht voor details, dat is kenmerkend voor Invorm.
Paul wil fans maken van zijn klanten en ambassadeurs van zijn medewerkers. Optimaliseren van het productieproces, meer eigen verantwoording nemen en vergroten werkplezier zijn een paar van de onderwerpen die tijdens zijn gesprekken met Marc de revue passeren. “Toen mijn bedrijf groeide – in een paar jaar tijd naar negen medewerkers – zocht ik iemand om me te helpen. Met coachen van mezelf, mijn personeel, maar ook met het managen van andere zaken, met een stukje bedrijfsvoering. Want meer personeel betekent het nodige voor je bedrijfsvoering. Marc is degene die me wegwijs heeft gemaakt in die wereld. Hoe om te gaan met personeel, met het nemen van belangrijke beslissingen”, vertelt Paul. “Die gesprekken maakten mijn bedrijfsvoering compleet. Maar ook als persoon ben ik gegroeid door met hem te praten over allerlei zaken die te maken hebben met bedrijfsvoering. Met als resultaat, meer omzet, meer winst en meer tijd om te ondernemen.”
“Iedereen heeft een eigen visie, en het is niet zo dat mijn manier de enige juiste weg is. Dat is iets wat ik merk tijdens het sparren met andere ondernemers, maar wat ik vooral ook tijdens de gesprekken met Marc heb geleerd. De een vindt manier A beter of fijner, de ander kijkt er heel anders tegenaan en kiest voor manier B. Door daarover te praten leer je van elkaar. Zo gaan we bij Invorm samen voor het beste resultaat.”
Jaarlijks heeft Paul zo’n drie tot vijf coachingsgesprekken. “Als ik ergens mee zit of raad nodig heb, bel ik Marc en maken we een afspraak. Dat werkt perfect.”
Dat het – vooral in het begin – niet altijd van een leien dakje ging, daarover is Paul ook eerlijk: “In het begin vond ik die gesprekken met Marc wel lastig. De termen die hij gebruikte kende ik niet. Gaandeweg zijn ook die vertrouwder voor me geworden.”
Tot slot: “Ik ben zijn beste ambassadeur. Waarom? Omdat ik altijd over het coachen door Marc praat. Vaak met vrienden, van wie er velen ook een bedrijf hebben. Niet iedereen staat er open voor, ze zien het nogal eens als iets wat te veel tijd kost. Zeggen dan tegen mij ‘maar jij hebt personeel’. Maar toen ik ermee begon was dat niet zo. Ik heb die tijd geïnvesteerd, en dat heeft me uiteindelijk heel veel gebracht. Ondernemers zijn nogal eens bezig met steeds weer brandjes blussen. Dat kost uiteindelijk veel meer tijd zonder dat het écht iets oplevert.”