Ontwikkelen om bij te blijven

Jouw bedrijf moet zich sneller dan ooit ontwikkelen om bij te blijven. Goede vakmensen vinden én behouden, ze aan je bedrijf binden is een grote uitdaging. Dat is ook het geval als het gaat om het verder ontwikkelen van die mensen, jouw medewerkers.

Maar ook voor je medewerkers is het een uitdaging om bij te blijven, dagelijks gemotiveerd te zijn en goed te presteren. Je redt het tegenwoordig niet meer met alleen technische expertise of gespecialiseerde vakkennis. Medewerkers worden continu geconfronteerd met veranderingen. In het bedrijf, in hun functie. En elke functie vereist interactie met anderen: collega’s/teams, leidinggevenden, klanten, leveranciers.

Voor het succes van je bedrijf is het belangrijk dat mensen specifieke vaardigheden hebben, de zogenaamde soft skills. Vaardigheden om met anderen én met werkzaamheden om te gaan. Het gaat dan vooral om het volgende:

  • Communicatie. Helder communiceren, zorgen dat de boodschap duidelijk is en wordt begrepen.
  • Motivatie. Waarom doet iemand wat hij/zij doet, wat is de drijfveer. Een aanjager voor prestaties en het realiseren van doelen.
  • Leiderschap. Ook belangrijk als iemand níét direct leiding geeft aan anderen: anderen inspireren en hen/teams naar succes leiden.
  • Teamwerk. Van cruciaal belang voor het succes van elk bedrijf: samenwerken om doelen te halen.
  • Persoonlijke effectiviteit. In veel functies zijn er strakke deadlines, lawines aan e-mails, overvolle agenda’s en haastig multitasken. Effectief plannen en beschikbare tijd goed benutten zorgt voor het halen van deadlines met rust in het hoofd.
  • Eigenaarschap. Dit gaat over de mate waarin medewerkers zichzelf verantwoordelijk voelen voor eigen doelen en die van het bedrijf.
  • Flexibiliteit. Flexibele werknemers helpen daar waar nodig, nemen verantwoordelijkheid én kunnen zich snel aanpassen bij verandering.
  • Conflicthantering. Conflicten op de werkplek veroorzaken vaak frustratie. En geen conflict zonder miscommunicatie en emoties. Bedrijven verwachten dat medewerkers onderlinge problemen zélf weten op te lossen en elkaar aanspreken op gewenst gedrag. 

De mate waarin medewerkers die soft skills goed kunnen inzetten in de praktijk en er vervolgens resultaten mee boeken op de werkvloer, dát telt. Medewerkers die dat kunnen, zijn namelijk gezonder, creatiever en innovatiever. Ze ervaren meer werkplezier, dragen bij aan een hogere arbeidsproductiviteit en een grotere klanttevredenheid.

Goed voor je medewerkers, goed voor je bedrijf en goed voor je klanten. Een echte win-win-winsituatie! Wil jij ook investeren in de ontwikkeling van je bedrijf of team? Als trainer en coach help ik je daar graag bij. Bel 06 – 52 60 96 69 om erachter te komen hoe.

Winkelwagen
Ontdek, leer en groei

Claim hier jouw gratis whitepaper!

Verkrijg hier jouw exclusieve whitepaper over situationeel leiderschap.